Mobil e-handel har exploderat

Över hälften av alla svenskar e-handlar via mobilen. Det visar nya siffror från Dibs.

Betallösningen Dibs ger för tionde året ut en rapport om e-handel, mobil handel och betalningar. Den visar bland annat att det stora skiftet till mobil som vi pratat om i flera år nu på allvar har inträffat - i Sverige har andelen personer som gjort köp i mobilen vuxit med 219% mellan 2012 och 2016. Den främsta anledningen som anges är tillgängligheten, mobilen har man oftast med sig, men även att man väljer att utföra köpet i en app eller via en länk i epost. Hela 41% uppger dessutom att de valt att avbryta ett köp då sajten inte varit mobilanpassad. 

Detta och mycket mer kan man läsa mer om i Dibs rapport, som går att ladda ner här. 

infografik

E-handlarnas mardrömsveckor

Som e-handlare får man vänja sig vid att påverkas av väder, lov och semesterperioder. Men vissa veckor är mer usla än andra.

Sajten ehandel.se har utifrån sin statistik räknat ut vilka veckor på året som är absolut sämst för svenska e-handlare.

Inte oväntat dominerar februari, månaden som på många sätt är en utmaning för alla e-handelsaktörer. Topp 5-listan innehåller hela tre februariveckor, vecka 6, 7 och 10. Förklaringen är troligen att alla tre har anknytning till sportlovet och dessutom har julhandeln och mellandagsrean nyligen avslutats.

Två andra av årets sämsta veckor är en högtidsvecka och en semestervecka, nämligen påskveckan samt vecka 29. Oavsett vilket veckonummer påskveckan infaller på är den alltid lika dålig för affärerna. Även mitt i sommaren, då många har semester, är vi konsumenter ointresserade av att e-handla och det gör vecka 29 till ett lågvattenmärke. 

Topp 5 sämsta e-handelsveckor
1. Vecka 29
2. Vecka 7
3. Påskveckan
4. Vecka 6
5. Vecka 10

4 tips för digitala ledare

Digitaliseringen är inte en fråga för IT-avdelningen, utan något som skär genom alla delar av verksamheten. Det kräver digitala ledare som kan navigera i det nya landskapet.

Kairos Future har i en studie frågat 500 nordiska företagsledare om vilka de största utmaningarna är som digitaliseringen för med sig. Svaren visar att majoriteten pekar ut kultur och ledarskap. Det handlar alltså mindre om tekniska förutsättningar och system, som att få med sig medarbetare och organisation på resan.

Utifrån studien har man tagit fram 4 faktorer för att bli en framgångsrik digital ledare.

  1. Se helheten. Skaffa er ett helikopterperspektiv och få grepp om i vilken riktning utvecklingen är på väg. Anställ generalister som förstår helhet och affär - de kommer att leda förändringen mot digitalt.
  2. Våga släppa det gamla. Satsa på snabba omställningar och skola om dem som behöver ny komptens.
  3. Innovation. Befintliga processer får inte slöa ner utvecklingen, utan innovation och snabbhet förväntas från alla verksamheter.
  4. Mer strategi och mindre kontroll. Visioner och ramverk främjar innovation, medan kontroll dämpar. Inspirera till nya sätt att jobba.

Tre heta trender inom e-frakt

Leveransen spås bli avgörande e-handlare som vill överleva i den tuffa konkurrensen. Idag erbjuder för få anpassade och flexibla alternativ.

Pär Svärdson, mannen bakom Apotea och lite av en e-handelsguru i Sverige, pekar ut just logistiken och leveransen som avgörande för e-handeln inom en snar framtid. Det skriver tidningen IDG i en artikel och listar samtidigt de tre hetaste trenderna just nu inom området:

1)      Robotlager. Genom att automatisera sina lager kan e-handlare ge högre kvalitet på leveransen och öka möjligheten att växa snabbare.

2)       Aggregatorer för frakt. Genom att vända på perspektiven och utgå från kundens behov istället för logistikleverantörernas system så har företag som Shipwallet skapat en tjänst, en fraktkassa, där många fraktleverantörer samlas och sedan prioriteras den som är mest intressant ur kunders perspektiv.

3)      Uberfieringen av frakt. Budbee är ett exempel på en aktör som samlar åkare/bud i en plattform och sedan kör ut med varorna åt e-handlare.

När vi konsumenter vant oss vid ett stort utbud av varor, en personlig kundupplevelse, möjlighet till prisjämförelse och så vidare så kommer vi allt mer att börja värdesätta en bekväm, snabb och smidig leverans. Att som i fallet med Budbee få sms med direktlänk till budet som kör ut ens paket och nästan på minuten kunna beräkna när budet anländer är mycket värt för många. Genom att dessutom lägga till namn och bild på chauffören känns leveransen till hemmet både mer trygg och mer personlig.

Ändå är det få svenskar idag som får sina leveranser hem till dörren. Enligt senaste E-barometern fick för det första bara knappt hälften av e-handelskonsumenterna överhuvudtaget välja på vilket sätt de skulle få sitt paket levererat. Och för de flesta, 64 procent, kom leveransen till ett utlämningsställe. Endast två procent fick sin beställning hemlevererad på kvällstid och fyra procent på dagtid.  Trots det var e-handelskonsumenterna överlag nöjda med sina leveranser och kundnöjdheten landade på 4,4 av 5. 

Fakta: E-barometern är en rapport från PostNord, som baserar sig på en undersökning med 1500 deltagande konsumenter.