4 tips för digitala ledare

Digitaliseringen är inte en fråga för IT-avdelningen, utan något som skär genom alla delar av verksamheten. Det kräver digitala ledare som kan navigera i det nya landskapet.

Kairos Future har i en studie frågat 500 nordiska företagsledare om vilka de största utmaningarna är som digitaliseringen för med sig. Svaren visar att majoriteten pekar ut kultur och ledarskap. Det handlar alltså mindre om tekniska förutsättningar och system, som att få med sig medarbetare och organisation på resan.

Utifrån studien har man tagit fram 4 faktorer för att bli en framgångsrik digital ledare.

  1. Se helheten. Skaffa er ett helikopterperspektiv och få grepp om i vilken riktning utvecklingen är på väg. Anställ generalister som förstår helhet och affär - de kommer att leda förändringen mot digitalt.
  2. Våga släppa det gamla. Satsa på snabba omställningar och skola om dem som behöver ny komptens.
  3. Innovation. Befintliga processer får inte slöa ner utvecklingen, utan innovation och snabbhet förväntas från alla verksamheter.
  4. Mer strategi och mindre kontroll. Visioner och ramverk främjar innovation, medan kontroll dämpar. Inspirera till nya sätt att jobba.

Tre heta trender inom e-frakt

Leveransen spås bli avgörande e-handlare som vill överleva i den tuffa konkurrensen. Idag erbjuder för få anpassade och flexibla alternativ.

Pär Svärdson, mannen bakom Apotea och lite av en e-handelsguru i Sverige, pekar ut just logistiken och leveransen som avgörande för e-handeln inom en snar framtid. Det skriver tidningen IDG i en artikel och listar samtidigt de tre hetaste trenderna just nu inom området:

1)      Robotlager. Genom att automatisera sina lager kan e-handlare ge högre kvalitet på leveransen och öka möjligheten att växa snabbare.

2)       Aggregatorer för frakt. Genom att vända på perspektiven och utgå från kundens behov istället för logistikleverantörernas system så har företag som Shipwallet skapat en tjänst, en fraktkassa, där många fraktleverantörer samlas och sedan prioriteras den som är mest intressant ur kunders perspektiv.

3)      Uberfieringen av frakt. Budbee är ett exempel på en aktör som samlar åkare/bud i en plattform och sedan kör ut med varorna åt e-handlare.

När vi konsumenter vant oss vid ett stort utbud av varor, en personlig kundupplevelse, möjlighet till prisjämförelse och så vidare så kommer vi allt mer att börja värdesätta en bekväm, snabb och smidig leverans. Att som i fallet med Budbee få sms med direktlänk till budet som kör ut ens paket och nästan på minuten kunna beräkna när budet anländer är mycket värt för många. Genom att dessutom lägga till namn och bild på chauffören känns leveransen till hemmet både mer trygg och mer personlig.

Ändå är det få svenskar idag som får sina leveranser hem till dörren. Enligt senaste E-barometern fick för det första bara knappt hälften av e-handelskonsumenterna överhuvudtaget välja på vilket sätt de skulle få sitt paket levererat. Och för de flesta, 64 procent, kom leveransen till ett utlämningsställe. Endast två procent fick sin beställning hemlevererad på kvällstid och fyra procent på dagtid.  Trots det var e-handelskonsumenterna överlag nöjda med sina leveranser och kundnöjdheten landade på 4,4 av 5. 

Fakta: E-barometern är en rapport från PostNord, som baserar sig på en undersökning med 1500 deltagande konsumenter.

Fortsatt uppgång för svensk e-handel

Svenskarna fortsätter att e-handla allt mer - och de gör det allt oftare via mobilen. Det visar senaste E-barometern. 

E-handeln i Sverige fortsätter att öka. Den senaste e-barometern visar att e-handelskonsumtionen i mars månad ökade med 22 procent, jämfört med mars 2016. Hela 66 procent av svenskarna e-handlade under mars månad. Det vanligaste vi handlar är kläder och skor, skönhet och hälsa och böcker och media.

Som tidigare förutspått så väljer vi att e-handla från mobilen i allt högre grad. I mars månad shoppade mer än var tredje från mobilen, 37 procent, jämfört med var fjärde, 26 procent samma period förra året.

När det gäller leveransen är det fortfarande vanligast att man måste hämta ut sitt paket hos ett ombud, 64 procent uppgav att de fick sin leverans till ett utlämningsställe. 21 procent fick paketet i postlådan, medan endast 2 procent fick det hemlevererat på kvällstid.

Fakta: E-barometern är en rapport från PostNord, som baserar sig på en undersökning med 1500 deltagande konsumenter.

5 anledningar att digitalisera B2B

Behöver B2B-företag verkligen bry sig om att digitalisera? Svaret är tveklöst ja - vi har sammanfattat en lista med de 5 viktigaste argumenten.

  1. Dina kunder är (vanliga) människor
    Vi förväntar oss samma digitala service och tjänster när vi handlar B2B som när vi shoppar privat. Annars väljer vi en annan leverantör som kan erbjuda det.

  2. E-handeln växer för varje år
    B2B digital handel förväntas växa med 10-15 % per år* och enligt Forrester föväntas den att omsätta 1,13 trillioner dollar år 2020.

  3. Nya affärsmöjligheter
    Bättre service, ökad försäljning och nya affärsmodeller - det finns många fördelar för dem som satsar.

  4. Digital handel har gått från att vara IT-projekt till affärsprojekt
    De företag som lyckas bäst idag är de som involverar flera olika avdelningar i projektet, som marknad och försäljning.

  5. Mätbara resultat    
    Varje klick, konvertering och transaktion kan mätas och visa exakt vilka insatser som ger resultat och vilka som bör justeras.  

Nyfiken på ett B2B-företag som lyckats med sin digitala satsning? Läs gärna caset om vår kund Direktronik, som förutom förbättrad service och ökat internt engagemang även har ökat både antal order och omsättning online.

*"Svensk B2B handel 2016"