Fortsatt uppgång för svensk e-handel

Svenskarna fortsätter att e-handla allt mer - och de gör det allt oftare via mobilen. Det visar senaste E-barometern. 

E-handeln i Sverige fortsätter att öka. Den senaste e-barometern visar att e-handelskonsumtionen i mars månad ökade med 22 procent, jämfört med mars 2016. Hela 66 procent av svenskarna e-handlade under mars månad. Det vanligaste vi handlar är kläder och skor, skönhet och hälsa och böcker och media.

Som tidigare förutspått så väljer vi att e-handla från mobilen i allt högre grad. I mars månad shoppade mer än var tredje från mobilen, 37 procent, jämfört med var fjärde, 26 procent samma period förra året.

När det gäller leveransen är det fortfarande vanligast att man måste hämta ut sitt paket hos ett ombud, 64 procent uppgav att de fick sin leverans till ett utlämningsställe. 21 procent fick paketet i postlådan, medan endast 2 procent fick det hemlevererat på kvällstid.

Fakta: E-barometern är en rapport från PostNord, som baserar sig på en undersökning med 1500 deltagande konsumenter.