E-handlarnas mardrömsveckor

Som e-handlare får man vänja sig vid att påverkas av väder, lov och semesterperioder. Men vissa veckor är mer usla än andra.

Sajten ehandel.se har utifrån sin statistik räknat ut vilka veckor på året som är absolut sämst för svenska e-handlare.

Inte oväntat dominerar februari, månaden som på många sätt är en utmaning för alla e-handelsaktörer. Topp 5-listan innehåller hela tre februariveckor, vecka 6, 7 och 10. Förklaringen är troligen att alla tre har anknytning till sportlovet och dessutom har julhandeln och mellandagsrean nyligen avslutats.

Två andra av årets sämsta veckor är en högtidsvecka och en semestervecka, nämligen påskveckan samt vecka 29. Oavsett vilket veckonummer påskveckan infaller på är den alltid lika dålig för affärerna. Även mitt i sommaren, då många har semester, är vi konsumenter ointresserade av att e-handla och det gör vecka 29 till ett lågvattenmärke. 

Topp 5 sämsta e-handelsveckor
1. Vecka 29
2. Vecka 7
3. Påskveckan
4. Vecka 6
5. Vecka 10