Tre heta trender inom e-frakt

Leveransen spås bli avgörande e-handlare som vill överleva i den tuffa konkurrensen. Idag erbjuder för få anpassade och flexibla alternativ.

Pär Svärdson, mannen bakom Apotea och lite av en e-handelsguru i Sverige, pekar ut just logistiken och leveransen som avgörande för e-handeln inom en snar framtid. Det skriver tidningen IDG i en artikel och listar samtidigt de tre hetaste trenderna just nu inom området:

1)      Robotlager. Genom att automatisera sina lager kan e-handlare ge högre kvalitet på leveransen och öka möjligheten att växa snabbare.

2)       Aggregatorer för frakt. Genom att vända på perspektiven och utgå från kundens behov istället för logistikleverantörernas system så har företag som Shipwallet skapat en tjänst, en fraktkassa, där många fraktleverantörer samlas och sedan prioriteras den som är mest intressant ur kunders perspektiv.

3)      Uberfieringen av frakt. Budbee är ett exempel på en aktör som samlar åkare/bud i en plattform och sedan kör ut med varorna åt e-handlare.

När vi konsumenter vant oss vid ett stort utbud av varor, en personlig kundupplevelse, möjlighet till prisjämförelse och så vidare så kommer vi allt mer att börja värdesätta en bekväm, snabb och smidig leverans. Att som i fallet med Budbee få sms med direktlänk till budet som kör ut ens paket och nästan på minuten kunna beräkna när budet anländer är mycket värt för många. Genom att dessutom lägga till namn och bild på chauffören känns leveransen till hemmet både mer trygg och mer personlig.

Ändå är det få svenskar idag som får sina leveranser hem till dörren. Enligt senaste E-barometern fick för det första bara knappt hälften av e-handelskonsumenterna överhuvudtaget välja på vilket sätt de skulle få sitt paket levererat. Och för de flesta, 64 procent, kom leveransen till ett utlämningsställe. Endast två procent fick sin beställning hemlevererad på kvällstid och fyra procent på dagtid.  Trots det var e-handelskonsumenterna överlag nöjda med sina leveranser och kundnöjdheten landade på 4,4 av 5. 

Fakta: E-barometern är en rapport från PostNord, som baserar sig på en undersökning med 1500 deltagande konsumenter.