Din guide till att lyckas på Amazon

De flesta spår att Amazon kommer till Sverige, kanske redan 2018. I USA och UK dominerar redan Amazon den digitala handeln – det här behöver du tänka på för att lyckas med din försäljning via Amazon.

Mellan 40-60% av all e-handel i USA ägde rum på Amazon förra året, beroende på vilken undersökning man tittar på. Att dominansen är närmast total är alla överens om och majoriteten av alla amerikanske onlineköp börjar på Amazon, även om många avslut fortfarande sker på andra e-handelssajter. Att synas på Amazon är alltså i princip lika viktigt som att synas på Google för e-handlare.

I Sverige är diversiteten än så länge stor och ingen aktör dominerar. Om Amazon väljer att gå in på den svenska marknaden kommer e-handeln med största sannolikhet att påverkas. Då gäller det att ha koll på hur man lyckas med sin försäljning på plattformen.

Enligt One Click Retail, ett amerikanskt analysföretag, handlar det främst om två saker: driva trafik inom plattformen och lyckas med konverteringarna.

Driva trafik

Allting börjar med sök-funktionen. Enligt One click Retail inleds uppskattningsvis 90% av alla besök på sajten med en sökning. Och precis som på Google så gäller det att synas i högt upp i sökresultatet, helst bland topp tre. Det går att lösa genom att antingen sökordsoptimera sitt innehåll eller helt enkelt köpa sponsrade sök-annonser. Det sistnämnda är särskilt effektivt när man lanserar nya produkter, som kunderna annars inte skulle hitta till. Långsiktigt gäller det dock att precis som med SEO för Google göra sitt innehåll så relevant som möjligt och se till att produktsidan innehåller nyckelord som matchar de sökningar som besökarna gör.

Förutom att ha en sökstrategi finns det även andra metoder, som att visa upp sina produkter via ”Today´s deals”, locka in trafik från externa källor som Facebook-annonser, samt tagga produktsidor så att de motsvarar Amazons menyer och lätt går att hitta via navigationen.

Lyckas med konverteringar

Produktsida med riktigt bra bilder. Högupplösta bilder av bra kvalitet och gärna ett flertal bilder är en viktig faktor för att öka konverteringsgraden. Enligt One click Retail tittar 9 av 10 besökare på alla produktbilder i ett bildspel. Det är också viktigt att innehållsförteckning och produktbeskrivningar är tydliga och enkla att läsa och förstå.

Recensioner kan vara avgörande och tester visar att produkter som har 20 recensioner eller fler presterar bättre än produkter med få eller inga recensioner. Även vid nylansering av produkter kan det vara viktigt att förbereda och låta en grupp användare testa produkten i förväg, för att ha recensioner på plats.

Det kan vara svårt att kontrollera vilka pris som Amazon väljer att sälja era produkter för, men genom att ha en dialog med Amazon kan man försöka säkerställa att priset blir konkurrenskraftigt och ibland även förhandla fram ett fast pris under en begränsad period. 

Amazon i Australien

Amazons senaste lansering var Australien i december 2017. I en artikel i The Sidney Morning Herald beskriver tidningen Amazons första månad i Australien och den övervägande känslan är anti-klimax och viss förvirring. Enligt tidningen är utbudet av produkter ännu inte särskilt stort, det råder förvirring kring olika prissättningar beroende på om produkten säljs direkt av Amazon eller från ett företag och man saknar tillgång till medlemsprogrammet Amazon Prime, som erbjuder en rad förmåner som fri frakt. Enligt artikeln behöver Amazon genomföra en hel rad med förbättringar om plattformen ska slå igenom brett hos australiensarna.

Företag hinner inte med GDPR

Nu skärper EU tonen mot både medlemsländer och företag - anpassningen till GDPR går för långsamt. Det finns en stor risk att många inte är klara till maj 2018.

Om fyra månader träder GDPR i kraft och bara i Sverige beräknas 50-100 olika lagar påverkas av den nya EU-förordningen. Men många myndigheter kommer inte att klara av anpassningen i tid, tror EU-kommissionen som nu uppmanar sina medlemsländer att skynda på med arbetet. Det skriver Computer Sweden i en artikel.

Men störst verkar problemet vara på små och medelstora företag. Bland så många som hälften av företagen vet man inte ens om vad de nya reglerna innebär. Risken för höga böter verkar inte ha påverkat företagen - ännu.
”Förberedelserna går framåt i olika hastighet i olika medlemsstater och bland olika aktörer. Därutöver är inte kunskapen om fördelarna och möjligheterna som följer med de nya reglerna jämnt spridda. I synnerhet finns ett behov av att öka medvetenheten hos mindre och medelstora bolag”.

EU lanserat även en ny informationssajt, där man beskriver förordningen och dess inverkan på företag och medborgare. Läs mer på EU informationssajt om GDPR

Behöver ditt företag hjälp med hur ni ska anpassa er sajt och digitala system till GDPR? Authority erbjuder tillsammans med Edmar Law en genomgång av just era förutsättningar och behov - läs mer om vårt GDPR-erbjudande här.

B2B-företag missar stor potential

7 av 10 småföretagare handlar online, men endast var femte partihandlare erbjuder möjligheten. Istället tvingas kunderna söka sig till konsumentsajter. Det visar en ny rapport.

Det finns en tydlig efterfrågan bland företag att kunna köpa produkter och tjänster över nätet och hälften av småföretagen i undersökningen gör redan 50% eller mer av sina inköp online. Men vem tar hand om dessa kunder? Endast var femte partihandlare inom B2B erbjuder idag digital handel och istället söker sig kunderna till konsumentbaserade nätbutiker. B2B-företagen riskerar att tappa både befintliga och potentiella kunder när man inte hänger med i de förändrade förutsättningarna för handel mellan företag.

Det visar en ny undersökning gjord av HUI Research, på uppdrag av Collector Bank. Anledingen till att kunderna väljer bort B2B-företagen är att de helt saknar e-handel, eller att deras alternativ upplevs som för krångliga när man ska registrera sig och betala som företagskund. Utbuden av produkter online upplevs också som bristfälligt.

Potentialen inom e-handelsmarknaden är dock stor, då 44% av de tillfrågade uppger att de räknar med att handla mer online under 2018, och 55% lika mycket som under 2017. I valet av e-handelsleverantör rankas snabb leverans som den viktigaste faktorn, följt av en bra sökfunktion på sajten, en tillgänglig kundtjänst och att innehållet på sajten är anpassat efter det egna behovet.

 

*Om undersökningen
Rapporten har tagits fram av HUI Research på uppdrag av Collector Bank. Totalt har 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda intervjuats. Urvalet är slumpmässigt och kvalitetssäkrat av HUI. Utöver detta har djupintervjuer genomförts med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.

10 populäraste nätbutikerna i Sverige

I USA och UK dominerar Amazon, men i Sverige har vi våra egna favoriter. Hur många på listan har du handlat ifrån?

I USA och Storbritannien har Amazon nästan monopol bland e-handelskonsumenterna. 60% av alla online-transaktioner sker på Amazons plattform i USA och i Storbritannien är motsvarande siffra 40%. Det ger som alla vet Amazon ett enormt övertag och gör plattformen nästan nödvändig för e-handlare. Det visar en undersökning från The AudienceProject

I Sverige, och övriga Norden, ser läget än så länge annorlunda ut. För närvarande finns det en stor diversitet i det svenska utbudet av nätbutiker och ingen aktör kommer upp i mer än några få procent. Frågan är hur marknaden förändras om Amazon bestämmer sig för att fokusera på Sverige? Till det kommer en annan stor förändring - över hälften av e-handelskonsumenterna använder mobilen, en andel som har fördubblats på bara två år. Anpassningen till den mindre skärmen och shopping "on-the-go" kommer också krävas av nätbutikerna.

Apotea.se - 6%

Wish.com - 6%

Cdon.se - 4%

Adlibris.com - 3%

Hm.com - 3%

Zalando.se - 3%

Bokus.com - 2%

Ebay.com - 2%

Netonnet.se - 2%

Matsmart.se - 2%

Fråga: Hur många som har shoppat i olika nätbutiker senaste gången de handlade online