Adams digitala vardag

I veckan har vi på Authority "skuggats" av Adam, 14 år, som varit på arbetsplatsbesök. Vi bad honom beskriva sina digitala vanor!

"Jag heter Adam, och jag spenderar mer tid på sociala medier än en vanlig persons arbetsdag, och det är jag inte ensom om, utan de flesta i min ålder gör också det.

Innan Snapchat, Instagram, twitter osv. kom så umgicks man med varandra ”IRL”, i verkligheten. De flesta äldre tror att vi ungdomar bara sitter hemma och chattar med varandra på sociala medier, men vi umgås också ganska mycket. Vi spelar fotboll efter skolan, cyklar runt i det fina vårvädret som nyligen har kommit och bara tar det lugnt med varandra.

Det är oftast roligare än att chatta på sociala medier, men om det t.ex. har vart en lång och jobbig skoldag så är det många som vill hem och ta det lugnt hemma, men det är då alla sociala medier kommer in. Förut fanns det få möjligheter att kunna chatta med någon annan när man är långt ifrån varandra, men vi gör det när vi är hemma efter skolan.

Jag hör ofta äldre som säger ”ni ungdomar är väldigt osociala”, men det är så långt ifrån sanningen man bara kan komma. Jag skulle nog säga att jag är inne på sociala medier 8 timmar om dagen, vilket säkert låter mycket, men det är bara en vanesak. Det finns massor med fördelar med att vara så social, man får nya kompisar, man kan enkelt fråga någon klasskompis om de kan skicka en bild på läxan, och man kan lära sig många saker. Tro mig, om det inte vore för sociala medier så skulle jag inte vara så allmänbildad som jag är, och jag skulle nog säga att jag är mer allmänbildad än många vuxna. Och om det inte vore för alla engelska faktavideor på Youtube, så skulle jag nog inte ha högsta betyg i engelska. Eller fysik för den delen."

Amazon utmanar Google

På marknader där Amazon finns förändras konsumenternas beteende snabbt. Står Sverige inför samma skifte?

Amazon har länge hoovrat över den svenska marknaden och sannolikt kommer Amazon att etablera sig i Sverige i år, kanske redan före sommaren men troligen inför Black Friday i november. Att det kommer att påverka både fysisk butik och e-handel är uppenbart, men vissa kommer att bli mer påverkade än andra. Det visar en studie som HUI Research har gjort tillsammans med Handelsrådet.

- Svenska företag är internationellt konkurrensutsatta på ett helt annat sätt idag, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

I USA står Amazon för 44% av all e-handel och andelen är liknande i Storbritannien. I sin studie kunde HUI se att detaljister och grossister i större utsträckning förlorar kunder till Amazon, medan varumärken kan dra nytta av plattformen. För små varumärken kan Amazon rentav vara en dörröppnare ut i världen.

- Som detaljist blir man rundad av Amazon, för konsumenterna blir det en ny kanal, säger Jonas Arnberg.

Amazon kan ofta konkurrera med både pris, fraktkostnad och leveranstid – faktorer som blir allt viktigare för konsumenterna. Dessutom uppger 18% av de som handlat på amazon att de handlar mindre hos andra e-handlare. Det blir därför avgörande för svenska e-handlare att ha en strategi för hur de ska synas på Amazon och använda det som en försäljningskanal.

Om Google har varit en maktfaktor de senaste åren, seglar Amazon upp som en stark konkurrent. Redan nu ”amazonar” allt fler istället för googlar. Köpresan inleds för det mesta inte på ett företags sajt, utan den börjar med en googling. Men nu har ett maktskifte ägt rum, åtminstone i USA. 2014 inleddes 55% av alla köpresor på Google, men 2016 var andelen nere på 30%. Istället har Amazon gått från 38% till 60% - och är alltså startpunkten för över hälften av alla köp online.mazon är inte ensam om att utmana handeln, eller Google. I Sverige har Wish på kort tid seglat upp som trea i Sverige efter Adlibris och Apotea. Även jättar som Zalando satsar i Sverige, tex med nya lager och därmed nya möjligheter till snabba leveranser, i Stockholm inom 90 minuter.

Googles nyhet som påverkar er SEO

Mycket tyder på att Google Home lanseras på svenska i år – och då kommer röstsökningarna på allvar att slå igenom.

Var sjätte amerikan äger en röststyrd högtalare. Det innebär en tillväxt på 128 % sedan januari 2017, och är en snabbare utveckling än den smarta telefonen hade när den först kom.
De röststyrda högtalarna finns redan bland de mest intresserade svenskarna, men produkten har ännu inte slagit igenom brett. Det stora genombrottet kommer troligen när Google Home lanseras på svenska – vilket kan vara på gång redan under våren.

Det första steget är att Dialog flow precis har lanserat stöd för svenska språket, något som forumet Swedroid var först med att avslöja. Dialog flow är ett verktyg och med den kan man utforma röst-och textbaserade konversationsgränssnitt.
Google berättade nyligen att Google Assistant, som hittills bara funnits på åtta språk, kommer att finnas på svenska i år, något som bygger på tekniken i Dialog flow. Troligen kommer Google Home att få samma stöd inom sex månader – och då kommer vi att kunna ställa frågor eller instruera den på svenska. Plötsligt blir det möjligt att be Google Home att släcka lampor, ringa upp mamma eller hitta närmaste pizzeria på svenska.

Det finns självklart konkurrenter, som Amazons Alexa, men Google har störst chans att slå igenom stort, åtminstone inledningsvis.

Hur påverkar då detta sajters SEO, sökmotoroptimering? Jo, röststyrda sökningar skiljer sig från dem vi skriver. När vi pratar använder vi ofta längre meningar, vi använder andra ord och uttryck och det kräver mycket mer av tekniken för att förstå vad det är vi menar. När vi använder röststyrda sökningar ställer vi oftare frågor, som vad, varför, var och hur. Vi är ofta mitt i eller på väg till något, "on the go" och behöver snabba svar.
Det gäller att en webbplats SEO är optimerad för att matcha även denna typ av sökningar. Det bästa steget att göra det på är att själv börja använda sig av röststyrda sökningar, det vanligaste är via mobilen och se vilket resultat man får. Nästa steg är att skaffa en röststyrd högtalare och prova sig fram. Om dina kunder och användare inte redan gör det kommer de snart att göra det!

Läs mer: Google assistant going global

Scarlett Roa blir ny vice vd

Authority rekryterar Scarlett Roa som ny vice VD och stärker tjänsterna inom affärsarkitektur och innovationsledning.

- Authority är en mångsidig digitalbyrå med en intressant kombination av tjänster inom strategi, teknik och design, vilket tilltalar mig. Jag är därför mycket glad över möjligheten att tillsammans med kompetenta medarbetare fortsätta tillföra långsiktigt värde för Authoritys kunder, säger Scarlett Roa.

Scarlett Roa har lång och bred erfarenhet från näringslivet. Hon har startat egna bolag där hon arbetat med stora etablerade aktörer inom hälso- och sjukvård, snabbväxande start-ups inom ICT och Cleantech.
Scarlett har även en bakgrund som affärsrådgivare och hållbarhetsansvarig hos Almi Företagspartner.

- Vi är mycket glada över rekryteringen av Scarlett Roa som vice VD. Scarlett kommer att tillföra mycket kompetens och erfarenhet till vårt strategiska erbjudande, säger Jonas Lundqvist VD på Authority.

Scarlett Roa börjar på Authority den 16 april.

För ytterligare information kontakta Jonas Lundqvist: jonas.lundqvist@authority.se