Därför är 404-sidan viktigare än du tror

Vi har alla stött på dem - felsidorna som kallas 404. Men istället för en återvändsgränd kan felsidorna bli en tillgång.

Självklart önskar man att alla sajter är välstädade, organiserade och saknar trasiga länkar eller borttappade sidor. Men i verkligheten är de svåra att undvika. Dessutom måste sidor rensas bort ibland av olika anledningar och istället för att bara redirecta besökaren till startsidan kan 404-sidan blir en tillgång i kontakten med besökaren.

Allt för många 404-sidor innehåller endast en standardtext och i bästa fall en länk till startsidan. Ofta uppmanas besökaren att skicka ett mejl om vad som gick fel - utan att lägga till epostfält eller kontaktformulär. Hur många besökare orkar leta upp kontaktuppgifter i det läget? Och handen på hjärtat, besökaren är inte där för att felsöka utan vill utföra det den kom dit för: handla, boka, leta information. 

Se istället felsidan som en möjlighet att hjälpa besökaren vidare. Om sajten är stor och djup, placera ett sökfält tydligt på sidan. Berätta varför besökarna hamnat där och erbjud tydliga vägar vidare, gärna till era mest besökta sidor. Låt gärna sidfoten följa med eller gör det enkelt för besökaren att kontakta er. Text och tonfall är viktigt, skriv en trevlig copy och addera gärna lite humor. 

Så här har vi på Authority utformat vår 404-sida:




Ett annat exempel är vår kund Direktronik:

 

Här har vi tagit fasta på Direktroniks kultur med personlig service och personligt tilltal. 

Vad tycker du, tumme upp eller ner? 
Som med allt annat är det naturligtvis klokt att spana in användarens beteende, varför inte göra en heatmap på 404-sidan och se hur användarna faktiskt beter sig? Testa, dina besökare kommer att uppskatta det.