E-handlaren som vågar välja bort adwords

Alla vill vinna slaget om Googletrafiken. Men det finns andra genvägar. Möt uppstickaren inom e-handel som väljer en annan väg.

Mikael Hagman, tidigare Sverigechef på Media Markt och vd på Sony i Sverige, har på kort tid startat två nya e-handelsbutiker som redan rönt uppmärksamhet: vitvaruexperten.com och tvexperten.com. Båda utvecklade och byggda av Authority, som även stått för design och varumärke. Segmenten som han och kollegorna ger sig in på är bland de mest konkurrensutsatta i Sverige: vitvaror och tv-produkter. Precis som för alla andra nätbutiker är besökstrafiken nyckeln till framgång och som nytt varumärke gäller det att snabbt få upp trafikvolymerna. Bra priser och villkor är självklart grunden, men det gäller att på smarta sätt få konsumenterna att upptäcka varumärket. Att köpa adwords är givet för de flesta e-handelsaktörer. Så även för Mikael Hagman, men inte i någon större skala. Istället har han valt en annan väg.

- Vår strategi är att fånga trafiken från prisjämförelsesajterna. Istället för att köpa adwords så betalar vi för klicken vi får från sajter som Prisjakt och Pricerunner, säger Mikael Hagman.

Han menar att det är vanligt ”bondförnuft” som ligger bakom marknadsföringsstrategin.

- Hur gör gemene man när de ska köpa ett nytt kylskåp eller en tv? Jo, de googlar. Och Google leder väldigt ofta trafiken till prisjämförelsesajterna – eftersom nästan alla jämför pris innan de handlar. Vår strategi är att ha bra priser och hamna på en attraktiv plats på till exempel Prisjakt, helst topp 3, förklarar Mikael Hagman.

Hittills är Mikael Hagman nöjd med resultatet. Han berättar att de får ungefär lika stor trafik från prisjämförelsesajterna som från adwords, men att det kostar dem betydligt mindre – och viktigast av allt – konverterar bättre.  

- Trafiken konverterar mycket bra, eftersom det är kunder som är i köpprocessen snarare än informationsinsamling som kommer via de här källorna, säger han. Så vi är nöjda med trafiken både volym-och kvalitetsmässigt.

- På toppen av det kommer andra värden som service (vi erbjuder livspusselanpassade hemleveranser) och kunskap (experter på TV eller vitvaror) som förhoppningsvis gör att valet faller på oss även de gånger priset är lika.

En förutsättning för att lyckas menar han är att kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser.

- Att ligga rankad  som nummer 10 på Prisjakt är lika värdelöst som att ligga på sidan 3 på Google, säger Mikael Hagman.

- Detaljhandeln blir mer och mer transparent och kunderna får mer insyn och därmed gör de bättre och mer noggranna val. Man kan kämpa mot det genom att förvilla genom sin prissättning, försöka hitta produkter man är ensam om, ha olika erbjudanden online och i butik eller hitta andra sätt att minska pris transparensen. Eller så kan man pressa sina fasta kostnader och försöka köpa in så billigt som möjligt så att man så ofta som möjligt kan erbjuda kunderna ett bra pris och ett högt värde. Vi har valt det senare och då blir också prisjämförelsesajter ett bra alternativ.

 

Mikael Hagmans bästa tips:

  • Se till att dina produkter indexeras på prisjämförelsesajter
  • Satsa på produkter med priser som gör att du hamnar högt upp i deras sökresultat.
  • Fungerar bra för produkter som är identiska hos olika återförsäljare och därmed enkla för konsumenten att jämföra