Så lyckas ni med ert webbprojekt

10 punkter som gör er digitala satsning till ett riktigt lyft och hjälper er att undvika de vanligaste fallgroparna.

  1. Varför?
    Den enklaste frågan - och den viktigaste. Missar man att svara på "varför?" är det lätt att gå vilse längs vägen.

  2. Våga ha affärsmål
    Välj mål som är tydliga, konkreta och går att dela upp i macro - och micromål.

  3. Utgå från kundens/användarens behov
    Vem ska använda er webbplats och hur kan ni bäst motsvara deras behov och beteenden? Användarupplevelsen är nyckeln till att få nöjda besökare.

  4. Utmana gamla invanda mönster och rutiner
    Titta på er verksamhet med nya ögon - vad skulle ni göra annorlunda om ni kunde?

  5. Involvera nyckelpersoner från olika avdelningar
    Digitala satsningar är inte längre bara en fråga för IT-avdelningen. För att verkligen få ut det mesta möjliga är det viktigt att tidigt involvera alla berörda avdelningar, som marknad och försäljning.

  6. Identifiera vilka processer som berörs
    Vilka tjänster ska man kunna utföra via webbplatsen och hur påverkar det verksamheten? Genom att tidigt se vilka interna processer som berörs kan man planera för eventuella förändringar.

  7. Avgörande systemintegrationer
    Affärssystem, produktinformationssystem, mediabanker...det finns många olika intergrationer som kan förbättra och effektivisera er verksamhet - ta reda på vilka.

  8. Utse interna ambassadörer
    Låt inte er digitala satsning bli en ensak för några få. Utse någon som är berörd att sprida kunskap och engagemang hos resten av medarbetarna.

  9. Mät, analysera och testa
    Alla dina besökare lämnar digitala spår efter sig – genom att mäta och analysera får du ett ovärderligt underlag och massor av kunskap.

  10. Se lanseringen som ett delmoment – fortsätt optimera
    Satsningen är lanserad - men behåll fokus. För att ta hand om er investering är det viktigt att optimera den löpande. På så sätt håller den sig aktuell under lång tid.