Stark avslutning för svenska e-handlare

December gav rejält klirr i kassan för många e-handlare, men julhandeln är inte riktigt vad den varit. Orsaken: Black Friday

Black Friday fick sitt stora genomslag 2016 – och har påverkat decembers siffror för de flesta e-handlare. En rapport från E-handel.se visar att efter en rejäl topp i november under Black Friday drabbades många av en dipp under första halvan av december. Den klassiska julhandeln verkar ha förflyttat sig till dels Black Friday – men även till mellandagsrean, som också ökar online. En beskrivning som Mikael Hagman, vd på Vitvaruexperten och Tvexperten, delar.

- Black Friday gav en dramatisk försäljningstillväxt och var 4-5 gånger så stor som en motsvarande helg. Men Black Friday tog också udden av de två första veckornas försäljning i december, som blev lite lägre än vi tänkt oss. Jag tror att många människor skötte sina julklappsinköp under Black Friday, säger Mikael Hagman.

Det visar sig också vilka produkter som de sålde under Black Friday. De traditionella varorna, som tvättmaskiner och diskmaskiner ökade visserligen, men toppsäljarna var vinkylar, blenders, hårvårdsprodukter, köksmaskiner och tv-apparater.

-  För oss blev mellandagsrean ytterligare en skjuts uppåt, som gör att december landar bra totalt sett omsättningsmässigt. Kontentan är att Black Friday är hörnstenar i julhandeln numera och det gäller att kämpa hårt för att hålla kostnaderna nere och planera så att aktiviteterna verkligen blir bra, sammanfattar Mikael Hagman. 

Enligt E-handel.se ökade intäkterna under december med 23% jämfört med 2015. Under mellandagarna (25-31 december) ökade intäkterna med hela 45%.

 

e-handel julen 2016

Källa: E-handel.se

Till Bloggen >>>