Tre trender inom e-handel

Google tar sig an den lönsamma resebokningsbranschen, den never-ending köpresan och nya konsumentbeteenden i Storbritannien.

Boka flygresan direkt via Google

Resebranschen är en av de branscher som varit snabbast på att flytta ut på nätet. Det har belönats av oss resesugna semesterfirare och redan 2013 bokades långt över hälften av alla resor online. Destination.se, MerJet, Flygresor.se, Momondo... listan över företag som bygger sin business på att hjälpa oss att hitta rätt – och hitta det billigaste – alternativet bland det enorma utbudet av resor och flygbiljetter kan göras lång och har fortsatt att växa de senaste åren. Frågan är hur de ska klara sig när Google nu verkar ge sig in i leken? Sedan en tid tillbaka finns Google Flights, som gör urvalet åt dig. Söker du efter ett flyg Stockholm-Berlin får du inte bara se olika tider och flygbolag, du får även information om förseningar. Enligt Google är tex Norwegians Berlinflyg ofta mer än 30 minuter försenat. Information som annars kan vara svår att få tag på.

Än så länge kan du inte slutföra din bokning i Google, utan i sista steget slussas du vidare till respektive resebolag. Frågan är hur länge till Google vill ge bort den biten av kakan?

www.google.se/flights

Den nya köpresan startar i soffan
Du känner säkert igen dig. Kvällsgoogling och multiscreening hemma i tv-soffan är det som allt fler ägnar sig åt. Det insåg forskarna från SIIR (Swedish Institute for Innovative Retailing) när de gjorde hembesök hos åtta olika barnfamiljer häromåret. Men de lade också märke till något nytt – vi ser inte längre våra köp som enskilda processer med en början och ett slut. Istället är det en ständigt pågående "resa" som vi fortsätter med löpande. Vi sjunker ner i soffan hemma och medan kvällstv står på i bakgrunden påbörjar vi flera köpresor: femåringen behöver nya byxor, farmor fyller snart år och det börjar bli dags att fundera på ny tvättmaskin. Vi surfar runt och lägger gärna en eller flera saker i varukorgen hos nätbutikerna, men vi avslutar inte köpen. Istället återkommer vi dagen eller veckan därpå, efter att vi har hunnit researcha lite mer, när lönen har kommit eller vi har fått tips från vänner om att just den där tvättmaskinen faktiskt är bäst. Den här utmaningen måste alla e-handlare förhålla sig till – att hitta smarta sätt som får kunden att genomföra sina köp, men utan att tjata ihjäl oss genom tröttsam retargeting eller mejlspamning. En kund som lagt något i varukorgen är nästan framme – nu gäller det bara att lotsa hen fram till målet.

Är köpladornas tid över?
Under lång tid har man sett en flytt från städernas centrumkärnor till stora köpcentrum utanför staden. De små butikerna har fått kämpa för sin överlevnad. Men nu kan det vara på väg att vända. I Storbritannien ser man redan skiftet, enligt Mark Selby från University of Surrey. Han besökte D-Congress i Göteborg och har lång erfarenhet av e-commerce. I Storbritannien har man haft en explosion av e-handel, särskilt inom mat på nätet. Enligt Mark Selby har man börjat se hur konsumenternas vanor förändras. Istället för att åka till köpcentrum på helgerna och storhandla, så väljer man att köpa alla bulkvaror i matbutiken online, men köpa färskvaror och delikatesser i den lokala närbutiken. Stora köpcentrum utanför städerna står tomma, medan de lokala småbutikerna besöks oftare. Brittiska konsumenter har också blivit allt mer intresserade av click-and-collect, alltså beställa på nätet, men hämta i butik eller valfri plats när det passar en själv. Varför inte hämta upp din färdigplockade matkasse på pendeltågsstationen på väg hem från jobbet? En trend som säkert kommer att nå Sverige det närmsta året.