Växande trenden - sociala apparna som också boostar plånboken

Vi blir allt mer förtjusta i att dela och köpa tjänster via appar – allra helst lokalt. Efter Airbnb kommer nu Airdine och svenska Yepstr. 

Vad sägs om att käka finmiddag hemma hos Kalle på Kungsholmen samtidigt som 17-åriga Zarah passar barnen – utan att du har träffat någon av dem förut? Genom att använda två nya appar är det fullt möjligt.

Du har säkert hört talas om Uber, samåkningstjänsten som fungerar som en taxi, och Airbnb, där privatpersoner hyr ut sina bostäder till besökare. Det är bara två exempel på hur vi blir allt mer intresserad av den så kallade sociala delningsekonomin. Istället för att gå den traditionella vägen via hotell, taxibolag, restauranger eller barnvaktsförmedlare så vill vi upptäcka något nytt och knyta sociala kontakter – och vi är beredda att betala för det.

Yepstr är en ny svensk app, som sammanför ungdomar som söker extrajobb med privatpersoner som behöver hjälp. Det handlar om enklare sysslor, som barnvakt, hundpassning och trädgårdsarbete. Via appen läggs uppdrag ut, ungdomarna ansöker och uppdragsgivaren väljer ut en person. Betalningen sker via Yepstr, som även står för försäkring och moms. Alla kan lägga upp en profil med en personlig presentation och efter avslutat uppdrag kan man lämna omdöme.
Blir du sugen på att testa appen? Här hittar du Yepstr.

Airdine är som namnet avslöjar en variation på Airbnb. Istället för att söka efter övernattningar så utbyts matupplevelser. Varför inte dra igång din egen hemma-restaurang? Eller äta middag hos en främling – vad säg som en italiensk tre-rätters för 185 kronor? Även här gäller det att ha en personlig presentation – värden kan nämligen välja att tacka ja eller nej till din bordsbokning, precis som du kan sätta betyg på värden och maten efteråt. All betalning sker via appen för enkelhetens skull.
Hungrig? Utbudet i Sverige är än så länge ganska litet, men här kan du kolla in vad som är på gång på Airdine i ditt område

Man kan se två trender - behovet av tjänster som förenklar vår vardag och önskan om nya upplevelser som känns genuina och ger oss något att prata om och visa upp på sociala medier - som en hemma-hos-middag via Airdine. Appar som dessa är en del av den så kallade disruptiva utvecklingen - tjänster som hittar nya vägar och ibland vänder upp och ner på etablerade branscher. Det återstår att se om just Airdine och Yepstr kommer att bli nya raketer.