Ny digital tjänst vill få svenskarna att må bättre

Ahum är tjänsten som gör det enklare att hitta rätt terapeut. Authority har utvecklat det digitala verktyget, som gör vården mer tillgänglig för patienterna och samtidigt underlättar för terapeuterna.

Bakgrund:
Ahum är en både en matchningsstjänst och ett bokningssystem, med fokus på terapeuter och människor som är i behov av att hitta en psykolog eller psykoterapeut. Tröskeln för att söka hjälp och få kontakt med en psykolog kan upplevas hög av många människor och med hjälp av Ahums matchningstjänst via en AI-plattform erbjuds nu en lösning på det. 

Uppdrag:
Teamet bakom Ahum vände sig till Authority för att få hjälp att utveckla och utforma den digitala lösningen. Tillsammans valdes man Episerver som plattform. 

Lösning:
Ahum kom till Authority med en algoritm för matchning mellan klienter och psykologer. Utifrån den algoritmen utvecklade Authority sedan själva matchningstjänsten, där man genom att svara på ett specialutformat frågeformulär rekommenderas passande terapeuter utifrån erfarenhet, tillgänglighet och kompetens.

Ytterligare en viktig del i Ahum är det bakomliggande affärssystemet för terapeuterna, där de hanterar alla sina bokningar, sina klienter och betalningarna. Just betalningar är en funktion som kan underlätta för många terapeuten, och självklart går tjänsten att administrera via både dator och mobil. Det går även att skicka ut påminnelser om bokade tider via systemet.

Ahum finns för närvarande i Stockholm, Malmö och Göteborg och kommer att lanseras i fler städer i takt med att utbudet av anslutna terapeuter växer. Nyligen har både Almi Invest och Schibstedt Growth investerar i Ahum, tillsammans med ett antal privata investerare.