Ett Röda Korset på nätet

Röda Korset är en av de största hjälporganisationerna i Sverige, med mer än 40 000 frivilliga volontärer och en stark lokal närvaro. Röda Korset är dessutom världens största humanitära nätverk med organisationer i hela 192 länder och hjälper människor som drabbas av kriser och katastrofer över hela världen.

En iPad på en svart bordsskiva. Skärmen visar en sida från rodakorset.se

Utmaningar 

Authoritys uppdrag var att hjälpa till att uppfylla visionen om Ett Röda Korset på nätet. Det innebära att utvecklat den digitala närvaron med nya webbar, öppet intranät och en ny digital insamlingsplattform för bättre effekt och lönsamhet i varje steg. 

3 digitala utmaningar 

1. Värvarplattformen - Från bössa till padda  

Det första projektet som genomfördes var att digitalisera värvarplattformen. I stället för att använda papper och penna gav vi värvarna på stan en digital läsplatta och ett integrerat system för att genomföra insamlingar, värvningar och rekryteringar direkt online. 

2. Webb - Ett helt nytt digitalt möte 

Tillsammans med en partner utvecklades en helt ny extern webbplats. På ett unikt sätt vävde vi samman produkter (gåvor) och innehåll så att det går att ge en gåva direkt i en innehållstext. Exempelvis i samband med akut situation någonstans i världen som är i behov av omvärldens stöd. 
Vi har också utvecklat ca 270 lokala sajter med ett förenklat redaktörsgränssnitt för att underlätta för alla användare med olika kunskapsnivå att snabbt och korrekt nå ut med sitt budskap. Målet var att skapa möjlighet för en tydlig digital närvaro och nytta, förmedla information, skapa kännedom och hjälpa alla sökande till rätt information. Samtliga webbplatser har utvecklats för mobilen i första hand, för att därefter anpassas till desktop. 

3. Intranät - Inget är internt 

Vi har även utvecklat ett helt unikt och öppet intranät. Det fungerar nu som en kunskapsbank där förtroendevalda, volontärer, medlemmar och övriga intressenter. Kan ta del av den information och kunskap som stöttar och skapar engagemang i Röda Korset och dess lokala föreningar. Den tekniska lösningen  
Kortfattat bygger vår tekniska lösning på Optimizelys DXP (Digital Experience Platform), vilket är Optimizelys molnbaserade lösning. Det har gett oss bra möjligheter för lösningar att bygga, hantera och optimera digitala användarresor. Vi använder oss bland annat av Optimizely Commerce Cloud och Optimizely Content Cloud och alla integrationer sker sedan i Azure. 

Resultatet

Resultaten visar tydligt att Röda Korsets mål har uppnåtts. Vi har utvecklat ett Röda Korset på nätet, uppnått ökat engagemang i digitala kanaler och framför allt förbättrat intäkterna. 


Resultat i siffror mellan Q4 2019 och Q4 2020  

  • Webbplatstrafiken har ökat med 44% 
  • Unika besökare har ökat med 43%
  • Antal sidvisningar har ökat med 51%
  • Konverteringsgraden har ökat med ca 45%
  • Insamlingen från privatpersoner har en ökning med +55%.
  • Webbintäkterna har ökat med +56% och månadsgivaranmälningar har ökat med hela 186%
Märta är utomhus på en livfull gata. Hon ler och har en svart blus med stora gula blommor.

Nyfiken på oss?

Tveka inte att höra av dig. Oavsett om det gäller ett kortare projekt eller ett längre samarbete. En bra början brukar vara att höra av sig till Märta. Så ser hon till att boka ett möte med dig och dina kollegor. 

 

Märta Gottvall

VD